iliopsoas

                                               
Mitt höftont som var jobbigt förra veckan blev bättre i helgen men outhärdligt i måndags och i tisdags kunde jag knappt stå och gå..  Satt jag ner kunde jag inte sträcka ut liggandes eller resa mig upp då det blev stramt. Stod jag upp gjorde det puckoont att sätta mig ner.

Det är min stackars iliopsoas som är stel och spänd. Överansträngd, trött och behöver vila. Tydliga tecken på att det är just den muskeln är att det gör ont när man lyfter benet så höften böjs. Böjer sig ner så att höften blir böjd och kan få ont i ryggen. Att ligga med benen rakt upp mot en vägg och lyfta benet som har ont i höften ut från väggen, gärna om någon trycker mot in mot väggen så känner man om det gör ont och om man känner sig svag. Började tom grina när jag gjorde så... så jo ont hade jag.

Vilat, legat på golvet med benen böjda på en stol. Masserat med linnement; aloe vera Heat lotion och packat in med plastfolie och kläder på som behåller värmen under natten. Nästa del i rehab är mitt efterlängtade jullov.

Svårt att inte vara med o dansa när det är så kul men för att kroppen ska hålla hela livet måste man lyssna och leva i nuet. Ont= kroppens signal. Då har det redan gått för långt och man borde lyssnat lite tidigare innan man fick ont och verkligen innan det hämmar vardagen som att gå och stå. Ta en pratstund med din kropp och fråga vad den behöver just idag :)

Kram

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0