FOKUS: Uppleva dansen inifrån

Inte full dansvecka denna vecka.. kvalité istället för kvantitet. Måndag, tisdag hade vi jazz med vår fantastiska Maggie Broman och onsdag, torsdag balett med Ann-Marie Barbut som annars jobbar på balettakademien. Två eldsjälar i var sitt ämne. Mycket inspirerande och roliga klasser.  Jazzen i måndags kände jag mig ur min kropp, klumpig och inte så dansant. Tisdag gick betydligt bättre då jag försökte ändra mitt fokus.

Baletten igår gick sådär men idag mycket bättre. Genom Ann-Maries härliga engagemang och förklaringar samt Juliette som är pianist och spelar underbart dansade jag mig igenom lektionen med inre glöd och passion. OCH hade grym balans! Det gillas!

När det går bättre tror jag det beror på att jag försöker fokusera mer än vanligt på känslan och upplevelsen i kroppen när jag dansar. Att verkligen känna hur musklerna jobbar och om jag har kontakt eller ej samt att inifrån och ut dansa det jag gör. Lätt att det blir ytligt och man fokuserar på hur det ser ut. Går man till hur det känns sparas det i muskelminnet bättre tror jag. Står jag i balans (står på tå, ett eller två ben) och känner kontakt med hamstrings, utåtrotatorer, magmuskulatur, hittar längd uppåt och utåt samt fötterna rotade ner i golvet blir balansen mycket bättre. Visst är det mycket att tänka på samtidigt och tankarna förflyttar sig mellan de olika tills musklerna hittar dit själva. Idag fokuserade jag på utåtrotatorernas kontakt vilket gjorde bra upplevelse i balansen. När jag hittar balansen kan jag jobba mer på uttrycket och hur jag vill presentera min dans.

Jadu, man blir trött i kropp och knopp av dans helt enkelt. Tänka, jobba, hålla, slappna av kontra spänna, njuta och uppleva inifrån för att förmedla utåt. Och oj så kul det är när man är i stunden och dansglädjen är total!

Nästa vecka ska jag ut på praktik igen. Alla i åk 9 i vänersborg ska få ett danspass med FULL FART! Allt för att de ska få uppleva glädjen och få tanken att de kan söka till dans på gymnasiet :) Även estet dans och deras första kull där ska jag ta en sväng om med! Ska bli riktigt kul :)

Dansande kramar



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0