Gubbar

Tacka vet jag sommarens röda härligheter. Jordgubbar. På tårta, i tårta, med grädde i en skål och plocka som de är, med glass, i paj, saft, sylt. Kan jag säga mer än att de är underbara.

Bakade en megatårta med jordgubbar i och på till eriks födelse dag. Äggfri, nästan helt laktosreducerad och stor så att den täckte nästan en hel bakplåt och höjd på 4 bottnar med fyllning. Mumma.


Lager 1, chokladpudding,med ett lager jordgubbar


Lager 2, grädde med mosade jorgubbar


Lager 3, marsankräm


Den färdiga tårtan med grädde, jordgubbar och riven choklad.

Detta är recept för en botten. Jag gjorde 2 st dubbelsatser och fick då mina fyra bottnar

Ingredienser
 


Instruktioner
 
4 dl vetemjöl
2 dl socker
2 tsk vaniljsocker
3 tsk bakpulver
2 1/2 dl Solhavre
50 g margarin (smält eller flytande)
1 citron, skal och 1/2 av juicen


  Lägg ett bakplåtspapper på en plåt. Blanda vetemjöl, socker, vaniljsocker och bakpulver. Smält margarinet och tillsätt detta tillsammans med Solhavren och citronskal och juice. Rör om tills smeten är slät. Häll smeten på plåten , bred ut till önskad storlek och tjocklek. Grädda i 190-200°C ca 30 minuter.





























Erik var förnöjd och som mina andra favoriter; jordgubbarna matchar han (min första favorit) tårtan:)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0