Idrott?!

Vad är idrott? Vad är sport? Vad är spel? Såg ett inslag på tv4 nu på morgonen där de pratar om livespel så som star wars tror jag. (är inte insatt i namnen som finns, men vet vad de går ut på) de talar om att man kan tävla i spelet och bli proffs. Det förstår jag och är helt med på. Det är ett spel och de som spelar är duktiga. MEN när journalisten börjar kalla det idrott och att de idrottar blir jag upprörd. Det kan klassas till spel och tävling. Men idrott?! Nej!! Idrott har att göra med rörelse och fysisk aktivitet av något slag, inte att sitta vid en dator. Ska det börja klassas under idrott kan man lägga in dataspel under idrottslektionerna på skolan då? Nej, det hänger inte ihop. Eller är jag ute och cyklar?

Nu blir det en dag med dans! Konstnärlig, fysisk aktivitet. Ingen tävling men mer idrott än dataspel. Rörelser som utvecklar och utmanar kroppens fysiska och psykiska aktivitet.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0